آشنایی با انواع نمایشگر‌های راداری
نیکان
تاريخ : پنجشنبه یکم اسفند ۱۳۹۲ | 21:34 | نویسنده : ***امیر سلیمی ***

اسکوپ، نمایشگر، Indicator ابزاری که: 1- اکوی بازگشتی از اهداف را مطابق با نیاز اپراتور نمایش می‌دهد. 2- کنترل جست‌وجو و رهگیری اهداف را ممکن می‌سازد. 3- سایر اطلاعات مطلوب را نمایش می‌دهد.
انواع مختلفی از نمایشگرها در رادارها بکار می‌روند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد اما در اینجا صرفا به بررسی اسکوپ نوع بی می‌پردازیم.

اسکوپ بی
در اسکوپ نوع بی از یک نمایشگر اشعه‌ی کاتدی استفاده می‌شود. در نمایشگر کاتدی یک باریکه‌‌ی الکترونی از بین چهار صفحه‌ی باردار الکتریکی عبور داده شده و به صفحه‌ی CRT برخورد می‌کند انرژی این باریکه پس از برخورد به صفحه تبدیل به نور می‌شود، با توجه به تاخیر در خاموش شدن نقاط روشن شده امکان دیده شدن آن توسط چشم انسان در حالتی مطلوب فراهم می‌شود. سیگنال اکوی بازگشتی از هدف قبل از نمایش وارد یک تقویت کننده به نام تقویت کننده‌ی ویدئویی Video amplifier می‌شود میزان تقویت سیگنال "گین" این تقویت کننده توسط اپراتور تعیین می‌شود بدین ترتیب می توان سیگنال‌های ضعیف را نیز مشاهده کرد اما هرچه گین را افزایش دهیم با برخی مشکلات دیگر نیز مواجه می‌شویم لذا اپراتور مجبور است در افزایش گین تقویت کننده برخی ملاحظات را مد نظر بگیرد. (چه مشکلاتی؟) در این نمایشگر سیگنال‌های قدرتمندتر از نویز سامانه اشعه‌ی کاتدی را فشرده می‌کنند که این امر سبب نمایش یک نقطه‌ی روشن اصطلاحاً "blip" بر روی نمایشگر می‌شود.
حرکت افقی و عمودی پرتو الکترونی در صفحه‌ی نمایشگر بسیار ساده است. یک موج مثلثی از سمت تریگر به دو صفحه‌ی افقی که پرده‌ی الکترونی بین آن دو قرار دارد وارد می‌شود و صفحه را باردار می کند با توجه به محدوده‌ی تغییرات از منفی تا مثبت بار این صفحه در دو سمت و الکترونی بودن پرتو تولیدی لامپ کاتدی این پرتو بین حد بالا و پایین صفحه‌ی نمایش حرکت داده می‌شود. سرعت این حرکت به نحوی است که زمان یک حرکت عمودی صفحه ضربدر سرعت نور برابر با حداکثر برد رادار باشد (در صورتی که متوجه نشدید تذکر دهید!) با مدرج کردن صفحه می‌توان مکان عمودی هر بلیپ را به برد هدف نسبت داد. ضمن آنکه حرکت افقی پرتو با جهت بیم اصلی آنتن سنکرون شده است یعنی زاویه‌ی افقی پرتو در هر لحظه با جهت آنتن برابر است لذا مکان افقی هدف را می‌توان زاویه هدف نسبت به نقطه‌ی اسقرار رادار قلمداد کرد این کار به کمک دو صفحه‌ی عمودی که سیگنال خود را از آنتن دریافت می کنند میسر است. سیگنال اکوی دریافتی پس از عبور از تقویت کننده وارد دو صفحه‌ی دایروی مستقر در اطراف پرتو می‌شود و با توجه به بار ایجاد شده در این صفحه پرتو الکترونی را فشرده کرده و سبب تولید یک بلیپ می‌شود که نشان دهنده‌ی وجود هدف در برد آن است.
با توجه به مواد مورد استفاده در صفحه‌ی رادار بلیپ روشن شده مدتی روشن باقی می‌ماند و سریعا از بین نمی‌رود فلذا می‌توان محل هدف را تا لحظاتی بعد از اکتشاف نیر مشاهده کرد.

تصویر

تصویر

تصویر


در تصاویر زیر سایر انواع نمایشگر‌های رادار و کاربرد آنها را مشاهده می‌کنید:
اسکوپ آ: این اسکوپ ساده ترین نمایشگر مورد استفاده در رادارها است و سیگنال دریافتی هدف را به طور مستقیم نمایش می دهد. این اسکوپ در برابر جنگ الکترونیک مقاوم است و می‌تواند به عنوان مکملی در کنار سایر اسکوپ ها بکار رود (چرا؟) البته امروزه از این اسکوپ استفاده‌ی چندانی نمی‌شود چرا که تنها می توان برد هدف را با آن نمایش داد. روند عملکرد این اسکوپ را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

تصویر

 

تصویر

 

تصویر

 

تصویر


اسکوپ بی: این نوع نمایشگر به طور گسترده‌ای در جنگنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و قادر به نمایش برد و زاویه هدف است.

تصویر


اسکوپ سی: در این اسکوپ تنها زاویه ی افقی و عمودی اهداف نمایش داده می‌شود. از این اسکوپ در حمله به اهداف استفاده می‌شود. و معمولاً به عنوان HUD یا همان Head-Up Display به کار گرفته می‌شود.

تصویر


نمایشگر PPI یا Plan Position Indicator: معمولاً هرگاه صحبت از نمایشگرهای راداری به میان می‌آید اولین تصویری که در ذهن نقش می‌بندد این نوع اسکوپ است. این نوع اسکوپ که معروف ترین اسکوپ راداری نیز هست زاویه‌ی افقی و نیز برد اهداف را نمایش می‌دهد فلذا در رادارهای دو بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در صورت دیجیتال کردن این نوع نمایشگر می‌توان سایر اطلاعات هدف مانند سرعت، زاویه‌ی عمودی، نوع آن و ... را نیز نمایش داد. از این نوع اسکوپ در ایستگاه‌های پیش اخطار و جست‌وجو استفاده می شود.

تصویر


Sector PPI: این نمایشگر عملکردی مشابه PPI دارد لکن تنها ناحیه‌ای محدود را نمایش می‌دهد از این نمایشگر جهت ناوبری، نقشه برداری زمینی، نمایشگر رادارهای جنگنده‌ها و ... استفاده می‌شود.

تصویر

 

نقشه برداری از عوارض زمینی Ground mapping

تصویر


Patch Map:  از این نوع نمایشگر جهت نمایش با رزولوشن بالای یک ناحیه‌ی محدود دلخواه خلبانان و به کمک تکنیک SAR استفاده می‌شود.

تصویر

 

تصویر

 

تصویر

 

اسکوپ جنگنده‌ی اف 14

تصویر

 

برخی اسکوپ‌های دیگر

تصویر

 

تصویر

 

تصویر

 

دانلود منبع مورد استفاده

 

استفاده از این مطلب بدون درج لینک این صفحه به عنوان منبع خلاف شرع، قانون و اخلاق پژوهشی است.

 

گرداوری و ترجمه از: محمدمهدی محمدی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: